*

Janne Ropponen Kannattaa ahkeroida hyviä asioita

Avoin kirje Helsingin kaupungin pormestariehdokkaille

  • Malmin lentokentältä ollaan mukana myös kehitysmaiden auttamistyössä
    Malmin lentokentältä ollaan mukana myös kehitysmaiden auttamistyössä

Arvoisat pormestariehdokkaat erityisesti Tuula Haatainen, Anni Sinnemäki ja Jan Vapaavuori,

Luin erittäin hämmentyneenä teidän kannanottoanne, joka julkaistiin Helsingin Sanomien toimittaja Kaisu Moilasen artikkelissa 24.2. Eduskunnassa on käsittelyssä lakialoite, jonka ovat allekirjoittaneet kymmenet tuhannet suomalaiset. Suuri enemmistö myös helsinkiläisistä haluaa säilyttää Malmin lentokentän ilmailukäytössä. Ainakin puolet maamme kansanedustajista haluaa lentotoiminnan siellä jatkuvan. Eduskunnassa pidettiin asian lähetekeskustelussa jopa 70 puheenvuoroa, joista lähes kaikki olivat Malmin lentotoiminnan kannalla. Suomalaiset selvästi haluavat säilyttää Malmin lentotoiminnan.

Miksi teidän kannanottonne sitten hämmentää? Eduskuntakäsittelyä seuraavana päivänä lehdessä te Helsingin Sanomien otsikon mukaan ”haukuitte” Suomen pääministerin Juha Sipilän näkemyksen, joka on Helsingin lentokentän Malmin puolella. Hän on selvästikin kuunnellut niiden tuhansien ihmisten huolen ja näkemykset, joiden mielestä Malmin lentokentällä on vielä suuri tarve monesta eri näkökulmasta ja myös valtakunnallisesti. Tämä kaikki on dokumentoitu eduskuntaan tuodussa perusteellisesti ja poikkeuksellisen hyvin valmistelussa lakialoitteessa Lex Malmi. On myös moneen kertaa selvitetty, että Helsingin tarvitsemat asunnot voitaisiin rakentaa muuallekin pääkaupunkiseudulla. Asuntorakentamisen näkökulmia käsitellään mm. lakialoitteen luvuissa 2.7. ja 2.8. Niinpä lehdessä julkaistun kommenttinne pohjalta jään miettimään, että olettekohan lainkaan huolellisesti lukenut ja perehtynyt lakialoitteen sisältöön. Teidän pitäisi olla tästä hyvin kiinnostunut, olettehan pyrkimässä maamme pääkaupungin Helsingin pormestariksi. Uutisen perusteella valitettavasti herää epäilys, että onko teillä halua kuunnella järkipuhetta ja välittää ihmisten mielipiteistä, jotka on näin selvästi tuotu esille. Toivottavasti voitte oikaista minulle ja monelle muullekin syntyneen käsityksen ja vastata seuraaviin kysymyksiin.

Toivon, että edellä mainittujen pormestariehdokkaiden lisäksi myös pormestariehdokkaat Paavo Arhinmäki, Eva Biaudet, Mika Ebeling, Laura Kolbe sekä Mika Raatikainen vastaisitte näihin kysymyksiin:

1. Malmin lentokentän rakentamiseen on vuosien aikana käytetty paljon veronmaksajien varoja. Malmin lentotoiminnan lopettaminen heittäisi romukoppaan tämän investoinnin, jota selvästi vielä tarvitaan ja halutaan. Miksi teidän mielestänne Malmin lentokenttä pitää nyt tuhota, kun lakialoitetta myöten on nyt huolellisesti selvitetty, että Helsingin tarvitsemia asuntoja voidaan rakentaa riittävästi muualle Helsingin alueelle ja pääkaupunkiseudulle?

2. Suomen pääministeri on ehdottanut, että 2014 tehty Malmia koskeva kauppa voitaisiin purkaa tai, että valtio voisi vaihtaa alueen toiseen alueeseen, jolle asuntoja voitaisiin rakentaa. Nyt on käynyt täysin ilmeiseksi, että lentotoimintaa Malmilla halutaan laajalti jatkaa ja sillä nähdään myös tärkeä valtakunnallinen merkitys. Teillä pitää Helsingin pormestariehdokkaana olla kapasiteettia esittää järkevä, realistinen ja kohtuullinen vaihtoehto tässä asiassa. Minkä alueen te nimeätte valtiolle, jonka Helsinki voisi hyväksyä vaihtokaupassa?

3. Yhtenä todellisena vaihtoehtona ja suunnitelmana on esitetty, että Malmin lentokenttä säilyy lentokäytössä ja silti alueelle voitaisiin rakentaa tuhansille ihmisille uusia asuntoja. Mikä on teidän ratkaisumalli tälle asialle, joka on kaikkien osapuolien kannalta toimiva, hyväksyttävä ja pysyvä ratkaisu tälle asialle?

En voi käsittää sitä vimmaa, jolla kymmenien tuhansien helsinkiläisten ja suomalaisten ihmisten rakastama Malmin lentokenttä halutaan tuhota, vaikka mitään pakottavaa tarvetta sille ei ole. Mielestäni henkilön, joka johtaa Suomen pääkaupunkia pitää osata kuunnella ja neuvotella. Pelkkä ärhentely ja jämäkkyys eivät tuo siunausta. Te varmasti voitte esittää ratkaisun, jolla lentotoiminta Malmilla voi jatkua. Odotan teiltä jokaiselta pormestariehdokkaalta erikseen asiallisia ja punnittuja vastauksia edellä esittämiini kysymyksiin. Olette sen nyt velkaa suomalaisille ja Helsinkiläisille. Tehkää todellinen Suomen juhlavuoden teko ja osoittakaa halukkuutenne neuvotella ja löytää ratkaisu tähän asiaan.

Janne Ropponen
kauppatieteentohtori, liikennelentäjä
MAF Suomi

 

Alla pormestariehdokkaiden vastaukset yllä esitettyihin kysymyksiin.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ALLA MALMIN LENTOKENTÄN SÄILYTTÄMISTÄ JA KEHITTÄMISTÄ KANNATTAVIEN KUNTAVAALI- JA PORMESTARIEHDOKKAIDEN VASTAUKSET

Pormestariehdokkaiden vastaukset ovat saapumisjärjestyksessä.

 

Mika Raatikainen 28.2.2017 12:00

1. Olen edelleen ja olen koko ajan ollut sitä mieltä,  että Malmin lentokettä tulee säilyttää nimenomaan ilmailukäytössä. Helsingillä on lukuisia muita alueita, minne voi rakentaa - esim. Östersundom, joka on paljon suurempi alue kuin Malmin lentokentän alue ja rakentaa voi myös ylöspäin koko Helsingin alueella. On täysin järjetöntä ja edesvatuutonta tuhota toimiva maailmanluokan historiallinen loistavasti säilynyt lentokenttä asuntorakentamisen varjolla.

2. Östersundom, edellä mainitusta syistä.

3. Tätä ratkaisumallia pitäisi viisaiden virkamiesten tutkia, ei se ole mikään mahdoton yhtälö. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että Malmin kenttä säilytetään lentokäytössä ja asunnot rakennetaan muualle.

Mika Raatikainen
Kaupunginvaltuutettu, pormestariehdokas
Kansanedustaja
Perussuomalaiset
Helsinki

 

Laura Kolbe 1.3.2017 14:40

Kannatan lentoliikennetoiminnan ja lentokentän säilyttämistä Malmilla. Voivatko ne paikalliset ihmiset ja eurooppalaiset kulttuuriorganisaatiot olla väärässä, jotka nyt puhuvat Malmin kentän puolesta?  Olivatko ne ihmiset väärässä, jotka 1960-luvulla puolustivat Puu-Käpylää purku-uhan alla, ja joka sitten lopulta sai suojelukaavan, noin 10 vuoden taistelun jälkeen.  Malmi edustaa Euroopan mittakaavassa harvinaista modernia kulttuuriperintöä, ja sen vaaliminen elinvoimaisena on tärkeää. Myös alueen yritystoiminnalla on arvonsa.

Laajennetaan kantakaupunkia ja sallitaan Helsinkiin pilvenpiirtäjät. Hyvää rakennusmaata tarjoavat vaikkapa tulevan Raide-Jokerin ympäristö, Ilmalan varikko ja Pasilan maaliikennekeskuksen alueet. Esimerkiksi näillä alueilla olisi mahdollista rakentaa korkealle ja pilvenpiirtäjämaisesti. Parkkikenttien tilalle asuntoja, ja rakennusoikeutta taloyhtiöille rakennusten uudistamisen ja remontoinnin rahoittamiseksi. Östersundomin suunnittelu avattava.

Olisi olennaista, että Malmin tulevasta suunnittelusta voitaisiin tehdä uudenlaisia avauksia ja päästä eroon nyt lukkiutuneista asenteista. Olisi tärkeää löytää ennakkoluulottomia keinoja säilyttää lentotoiminta, mutta suunnitella alueelle myös asumista ja virkistyskäyttöä, luontoarvoja kunnioittaen.

Laura Kolbe
Kaupunginvaltuutettu, pormestariehdokas
Euroopan historian professori, Helsingin yliopisto
Keskusta
Helsinki

 

Mika Ebeling 2.3.2017 13:53

Kunnioittaen vastaan minulle esitettyihin kysymyksiin:

1. Minun mielestäni Malmin lentokenttää ei pidä tuhota, vaan kehittää. On mielestäni selvää, ettei Malmin lentokenttää tarvita asuntorakentamiselle. Ensiksikin hyväksytyssä yleiskaavassa on kaavavarantoja niin paljon, että edes nopean kasvun vaihtoehto ei tarvitse Malmin lentokentän asuntorakentamista. Toiseksi olen sitä mieltä, ettei Helsinkiä pidä rakentaa nopean kasvun vaihtoehdon mukaan, vaan perusvaihtoehdon mukaan. Kun syntyperäisten suomalaisten määrä ei Helsingissä ole juuri kasvamassa, niin nopean kasvun vaihtoehto voi luoda maahanmuuttajalähiöitä, mikä vaikeuttaa sinne muuttaneiden suomen kielen oppimista ja integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Tämä loisi tarpeetonta syrjäytymistä. Kolmanneksi olen pyrkinyt löytämään maankäytön ja liikenteen kokonaisratkaisun Helsinkiin. Siksi olen ehdottanut erittäin mielenkiintoisen Helsinki Quick Step -suunnitelman huolellista tutkimista. Uskon, että voimme Malmin lentoaseman lisäksi säilyttää myös Keskuspuiston ja Tuomarinkartanon.

2. Pääministerin puheenvuorolla on mielestäni käänteentekevä merkitys kysymykselle Malmin lentoaseman säilyttämisestä. Kaupunginvaltuustossa Malmin lentokentän tuhoamista kannattavat ovat monesti viitanneet siihen, mitä valtion kanssa on sovittu. Uskon, että sen tähden olemme kaupunginvaltuustossa hävinneet Malmia koskevat äänestykset. Viimeisin äänestys oli tiukin (32-42), mutta silloin ei vielä ollut yleisessä tiedossa pääministerin kanta. Toivon, että kuntavaalit 2017 ovat Malmi-vaalit ja kaupunkilaiset osoittavat kannatuksensa Malmin lentokentän säilyttämiseksi vaaleissa. Haluaisin kuulla, mitä valtio olisi tarjoamassa vaihtokaupassa. Olen vakuuttunut siitä, että asiaan on löydettävissä molemmin puolin hyvä ratkaisu.

3. En pidä yhden kiitotien ratkaisua parhaana. Vaarana on, että tulee epätyydyttäviä asuntoja liian lähelle lentoliikennettä. Toki koneet voivat muuttua hiljaisemmiksi enkä pidä tätä vaihtoehtoa mahdottomana. Mieluiten kuitenkin säilyttäisin Malmin lentokentän molemmat kiitoradat ja rakentaisin asunnot muualle. Kuten aiemmin jo olen osoittanut, tämän ei pitäisi olla ongelma.

Mika Ebeling
Valtustoryhmän puheenjohtaja, pormestariehdokas
Pastori, raamattukouluttaja
Kristillisdemokraatit
Helsinki

 

Eva Biaudet 6.3.2017 klo 15:58

Rkp on yhtenäisesti puolustanut Malmin lentokenttää Helsingin valtuustossa, mutta valitettavasti hävisimme tämän taistelun. 

Europa Nostra säätio on yhteistyössä Euroopan investointipankin kanssa nimennyt Malmin lentokentän yhdeksi Euroopan kymmenistä uhatuista rakennuskulttuurikohteista. Kyse on ainutlaatuisesta rakennus- ja kulttuuriympäristöstä. Sen lisäksi että alue on asukkaille arvokas ulkoilu- ja virkistyskohde, alueella on myös uhassa olevia kasveja ja eläimiä.

Malmin lentokentän säilyttäminen on tärkeää koska se palvelee myös rajavartiolaitosta, pelastuslaitosta, ilmavoimia ja poliisia. Lentokenttä tarjoaa mahdollisuuden kouluttautua ilmailun eri ammatteihin. Elinkeinoelämälle on tärkeää, että on olemassa lentokenttä johon liikelentokoneet voivat laskeutua lyhyellä varoitusajalla.

Pidän Keskustan ratkaisuehdotusta rakentavana. Siinä esitetään, että asia ratkeaisi Helsingin kaupungin ja valtion maanvaihdolla. Vaikkakin Malmin lentokenttä säilytetään ilmailukäytössä, niin alueella pystytään rakentamaan noin 10 000 uutta asuntoa. Se on vähemmän verrattuna siihen, että lentokenttä poistuu, mutta silti hyvä lisä kaupungin asuntotuotantoon.

Eva Biaudet
Pormestariehdokas
Kansanedustaja
Ruotsalainen kansanpuolue
Helsinki

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ALLA VASTAUKSET KUNTAVAALI- JA PORMESTARIEHDOKKAILTA, JOTKA EIVÄT SÄILYTÄ MALMIN LENTOKENTTÄÄ VAAN KÄYTTÄVÄT SEN ASUNTORAKENTAMISEEN. 

 

Paavo Arhinmäki 10.3.2017 klo 10:00

Monet kaverini muistelevat, miten he nuorina polkivat fillareilla Itä- ja Pohjois-Helsingistä katsomaan lentokoneiden nousuja ja laskeutumisia Malmin lentoasemalle. Heille kentässä on paljon nostalgia-arvoa. He haluaisivat jo ihan fiilispohjalta säilyttää aseman. Monelle erilaista lentotoimintaa harrastavalle Malmi on ihanteellinen paikka. Se sijaitsee noin 15 kilometrin päässä Helsingin keskustasta. Sinne pääsee myös joukkoliikenteellä. Kuka nyt vapaaehtoisesti haluaisi siirtää harrastuksensa 50 kilometrin päähän? Lentoaseman ympäristö on lähiseudun asukkaille tärkeä alue lenkkeilyyn, hiihtoon ja virkistäytymiseen, myös monille ystävilleni. He haluavat säilyttää nämä mahdollisuudet myös tulevaisuudessa. Ymmärrän hyvin miksi näillä perusteilla vastustetaan Malmin lentoaseman muuttamista asuinalueeksi.

Miksi silti kannatan Malmin lentoaseman rakentamista? Helsingin suurimpia ongelmia on asumisen kohtuuttoman korkea hinta. Isolla osalla ihmisistä menee jopa yli puolet käteen jäävistä tuloista asumiskustannuksiin. Kohtuullista olisi korkeintaan neljäsosa. Jotta asumisen hintaa saadaan painettua alas Helsingissä, pitää rakentaa paljon lisää asuntoja. Erityisesti tarvitaan kohtuuhintaisia vuokra-, asumisoikeus- ja Hitas-asuntoja. Helsinkiin tarvitaan täydennysrakentamista, mutta myös uusia asuinalueita. Jotta voimme suojella ihmisille tärkeitä lähimetsiä, kallioita ja virkistysalueita, pitää löytää isoja rakentamiskokonaisuuksia. Esimerkiksi Kivinokka, Mustavuori, Keskuspuisto ja Vartiosaari ovat alueita, joita haluan säästää.

Minulle on tärkeää, että nykyisten ja tulevien asukkaiden kannalta tärkeät luonto- ja virkistysalueet lentoaseman ympäriltä säilytetään. Rakentaminen tulee rajoittua lähinnä lentoaseman tällä hetkellä aidatulle alueelle. Tämä varmistetaan asemakaavavaiheessa. Pisimmälle menevät ja laajimmat rakentamissuunnitelmat, jotka veisivät lähivirkistysalueet, ovat mielestäni ylimitoitettuja. Joidenkin suunnitelmien mukaan Malmin lentoaseman alueelle on mahdollista rakentaa koti jopa 20 000-30 000 asukkaalle hyvien joukkoliikenneyhteyksien ja palveluiden ääreltä. Näin mittava rakentaminen on tuskin mahdollista, jos halutaan samalla säilyttää asemaa ympäröivät lähivirkistysalueet.

Uudet asukkaat parantaisivat koko Malmin alueen palveluja. Samaan aikaan on huolehdittava myös siitä, että kunnioitetaan alueen historiaa. Kulttuurihistoriallisesti arvokkaan lentoasemarakennuksen pitää jatkossakin olla alueen keskus. Lisäksi haluan säilyttää Tattarisuon teollisuusalueen nykyisenkaltaisena pienimuotoisen yritystoiminnan alueena. Helsingissä tarvitaan myös työpaikkoja ja pienille yrityksille mahdollisuuksia toimia. Näillä reunaehdoilla kannatan Malmin lentoasema-alueen rakentamista asuinalueeksi.

Monet ovat myös sanoneet, ettei Malmin lentoasema ole hyvää rakennusaluetta, koska se sijaitsee suolla. Näin varmasti on. Helsingissä ei ole enää juurikaan ”hyviä” rakennusalueita vaan lähes kaikki uudet alueet vaativat maanpuhdistusta tai paalutusta. Tämä toki ei ole sinänsä mitään uutta. Helsingin keskusta on esimerkiksi rakennettu vanhan merenpohjan päälle puupaalujen varaan. Se on selvä, että Malmille ei rakenneta, jos sinne ei pystytä rakentamaan. Mutta aikaisemminkin on rakennettu vähintään yhtä haastaviin olosuhteisiin. Helsinki ja helsinkiläiset tarvitsevat kohtuuhintaisia asuntoja. Se on ollut keskeinen poliittinen tavoitteeni niin kauan, kun olen ollut mukana Helsingin politiikassa.

Paavo Arhinmäki
Pormestariehdokas
Kansanedustaja, kaupunginvaltuutettu
Vasemmisto
Helsinki

 

Tuula Haatainen ei toimittanut vastausta. Tiedossa ei ole ratkaisuehdotuksia tai puheenvuoroja, joissa Tuula Haatainen olisi esittänyt, miten Malmin lentokentän lentotoimintaa voitaisiin jatkaa ja asunnot rakentaa muualle.  Haataisen puolue SDP on johdonmukaisesti vastustanut Malmin lentokentän lentotoiminnan jatkamista Helsingin kaupungin valtuustossa.

 

Anni Sinnemäki ei toimittanut vastausta. Tiedossa ei ole ratkaisuehdotuksia tai puheenvuoroja, joissa Anni Sinnemäki olisi esittänyt, miten Malmin lentokentän lentotoimintaa voitaisiin jatkaa ja asunnot rakentaa muualle. Sinnemäen puolue Vihreät on johdonmukaisesti vastustanut Malmin lentokentän lentotoiminnan jatkamista Helsingin kaupungin valtuustossa.

 

Jan Vapaavuori ei toimittanut vastausta. Tiedossa ei ole ratkaisuehdotuksia tai puheenvuoroja, joissa Jan Vapaavuori olisi esittänyt, miten Malmin lentokentän lentotoimintaa voitaisiin jatkaa ja asunnot rakentaa muualle. Kokoomus ei ole puolueena pyrkinyt jatkamaan Malmin lentokentän lentotoimintaa, vaikka moni puolueen edustaja onkin Malmin lentotoiminnan puolella. 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

13Suosittele

13 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (28 kommenttia)

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Hyvä puheenvuoro, kun lisätään vielä se, että Malmin kenttä on lähes rakennuskelvotonta suota ja maaperä myrkyllistä johtuen lentotoiminnassa käytetyistä "pakkasnesteistä" jne...

Käyttäjän JanneRopponen kuva
Janne Ropponen

Kiitos kommentista Heikki Karjalainen. Toivotaan, että kaikki pormestariehdokkaat todella vastaavat tähän kirjeeseen ja siinä esitettyihin kysymyksiin.

Kimmo Karhi

Malmilaisena ja vanhana stadilaisena tuen Janne Ropposen puheenvuoroa ja kentän säilyttämistä Malmilla. MAF on yksi niistä monista hienoista toimijoista, joiden toimintaa ei tulisi sammuttaa tai vaikeuttaa kohtuuttomasti. Malmin lentokenttä on ainutlaatuinen yleisilmailun tukikohta ja korvaamaton osa Suomen yleishistoriaa. Korvaavaa kenttää ei ole tiedossa, eikä todennäköisesti ole edes löydettävissä, vaikka sellaiseen viitataan. Jos Malmin kenttä täyttyy taloilla, arvelen että jälkiviisaus herää jossain vaiheessa, kuten monen muunkin Helsingin pilatun kohteen osalta. Kehottaisin kaikkia asiasta päättäviä tutustumaan kunnolla kentän toimintaan ja kiertämään rauhassa kesäpäivänä kenttää ympäröivää ulkoilureittiä. Jos lakkautat kentän, hävität hienon henkireiän Helsingistä! Kuka viihtyy pelkässä talotiheikössä?

Käyttäjän JanneRopponen kuva
Janne Ropponen

Kiitos kommentista Kimmo Karhi. Vaikea on ymmärtää, miksi selvästi tarpeellinen investointi halutaan heittää hukkaan. Todellisia syitä asialle ei näytä olevan ainakaan asuntorakentamisessa, sillä tarvittavat asunnot voidaan vaihtoehtoisesti rakentaa muuaalle Helsingissä ja pääkaupunkiseudulle. Jokainen voi itse vakuuttua Malmin lentokentän tarpeellisuudesta lukemalla tuon lakialoitteen perustelut.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Malmin lentoaseman säilyttäminen nostaisi helsinkiläisten vuokria ja nostaisi asuntojen hintoja. Tuskin helsinkiläiset haluaisivat vuokrankorotuksia maksaa. Mitä pahempi asuntopula Helsingissä on, sitä korkeammat vuokrat ja asuntojen hinnat.

Pieni joukko ilmailun harrastajia ajaa omia etujaan, ja ei halua antaa kotia 25000 helsinkiläiselle.

Käyttäjän JanneVasama kuva
Janne Vasama

Miksi ihmeessä taas puhutaan harratelentämisestä? Se on kentän toiminnasta vain noin 20%. Tosin harrastustoimintaakin kentällä on aika paljon. Kentällä toimivissa kerhoissa on noin 8000 jäsentä. Ja vielä uudessa yleiskaavassa on rakennusvarantoa yli kaksinkertainen määrä Helsingin nopeimmen kasvun tavoitteisiin nähden, joten Malmin säilyttäminen ei vaikuttaisi mitenkään Helsingin rakentamiseen.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Mikko Ahola, onko Sinulla varsinaisia vasta-argumentteja kansalaisaloitteessa esitetyille näkökohdille?

http://malmiairport.fi/presskits/lexmalmi/Kansalai...

Aloitteessa on johdonmukaisesti osoitettu, miksi Malmin lentoasema-alueelle rakentamisesta tulisi poikkeuksellisen kallista ja ennen kaikkea, mitä vahinkoa lentotoiminnan ja kaiken siihen liittyvän elinkeinotoiminnan edellytysten pilaaminen aiheuttaisi sekä Helsingille että Suomelle. Fiksummat ruotsalaiset olivat ensin aikeissa samoin tuhota Bromman lentokentän Tukholmassa, mutta tulivat onnekseen järkiinsä ja kehittävät sitä nyt voimakkaasti.

Kummassa luulet olevan enemmän niukkuutta rakennusmaasta, Helsingissä vai Lontoossa? Arvaapa, miksi Lontoossa on silti lentoasema keskustan tuntumassa?

https://www.londoncityairport.com/

Tunnetko lainkaan Lontoon kodittomien asuntotilannetta? Miksihän siellä sitten ei rakenneta umpeen City Airportin aluetta?

Keskustellaan toki mielihyvin kansalaisaloitteen argumenttien paikkansapitävyydestä, mutta ei kai siksi tarvitse demonisoida ilmailun harrastajia (jotka ovat vain 10-20 % Malmin kentän käyttäjistä)?

Käyttäjän JanneRopponen kuva
Janne Ropponen

Hei Mikko Ahola. Kiitos kommentista. Valitettavasti sinulla on aika lailla virheellistä tietoa. Malmin lentoasemalla on paljon enemmän merkitystä kuin luulet. Tämä kaikki kyllä selviää, kun vaivautuu lukemaan eduskunnassa käsittelyssä olevan lakialoitteen. Tässä ollaan yhteisellä suomalaisten ja pääkaupungin asialla. Kymmenet tuhannet suomalaiset, ainakin puolet eduskunnasta, enemmistö Helsinkiläisistä haluaa rakentaa asunnot muualle. Jos kerran sama määrä asuntoja rakennetaan, niin ei tällä asialla ole mitään vaikutusta vuokratasoon eikä asuntojen hintoihin. Toivon, että käyt tutustumassa osoitteessa www.maf.fi kenen puolesta me teemme töitä Malmin lentoasemalta käsin.

Käyttäjän JanneRopponen kuva
Janne Ropponen

Hei Mikko Ahola. Kiitos kommentista. Valitettavasti sinulla on aika lailla virheellistä tietoa. Malmin lentoasemalla on paljon enemmän merkitystä kuin luulet. Tämä kaikki kyllä selviää, kun vaivautuu lukemaan eduskunnassa käsittelyssä olevan lakialoitteen. Tässä ollaan yhteisellä suomalaisten ja pääkaupungin asialla. Kymmenet tuhannet suomalaiset, ainakin puolet eduskunnasta, enemmistö Helsinkiläisistä haluaa rakentaa asunnot muualle. Jos kerran sama määrä asuntoja rakennetaan, niin ei tällä asialla ole mitään vaikutusta vuokratasoon eikä asuntojen hintoihin. Toivon, että käyt tutustumassa osoitteessa www.maf.fi kenen puolesta me teemme töitä Malmin lentoasemalta käsin.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Mikäköhän se muualle paikka on jonne mahtuu 25000 asukasta ja jota ei ole jo muuten kaavoitettu tai suunniteltu kaavoitettavan asuntorakentamiseen? Muualle ei vain ole vastaus tuohon kysymykseen vaan teidän täytyisi oikeasti näyttää ne vaihtoehdot.

Käyttäjän JanneRopponen kuva
Janne Ropponen

Hei Marko Kivelä. Kiitos kommentista. Vaihtoehtoisia paikkoja on esitetty useita. Kannattaa lukea esimerkiksi tuon lakialoitteen perustelut. Yksi vaihtoehto on myös se, että Malmin lentotoiminnan säilyessä sinne silti voitaisiin rakentaa tuhansia uusia asuntoja. Tästä on esitetty konkreettisia suunnitelmia, joiden avulla tavoiteltua kaikken yhteiskunnan toimijoiden ja kansalaisten parasta. Odotan kyllä ennen muuta, että pormestariehdokkaat esittävät noita vaihtoehtoja. Mielestäni sinun ja meidän muidenkin tulee sitä heiltä suorastaan vaatia. Kyse ei ole, etteikö asunnoille löytyisi tilaa muualta. Toistaiseksi näyttää enemmän olevan kyse halusta etsiä vaihtoehtoja. Kullakin pormestariehdokkaalla on mahdollista konsultoida perusteellisen lakialoitteen tehneitä henkilöitä sekä asiantuntijoita, joita on kuultu. Myös valtiovallan puoleen on mahdollista kääntyä ja neuvotella.

Käyttäjän SampsaJyrkynen1 kuva
Sampsa Jyrkynen

Marko Kivelä: Malmille on sijoitettavissa 25000 asukasta lentotoiminta ja RKY-arvot säilyttäen. Ei tarvita vaihtoehtoisia sijoituspaikkoja. Linkki vaihtoehtoiseen kaavaan (kuvaan merkityillä oransseilla alueilla on asunnot 25000 asukkaalle):
http://www.malmiairport.fi/25000-asukasta-rky-alue...

Ongelma liittyy puhtaasti nykyisen Kaupunkisuunnitteluviraston kaavoituspolitiikkaan. Jos tutustut Yleiskaavan 2002 aineistoon, Malmille oltiin tekemässä pientaloja 10.000 hengelle. Jälkiviisaasti ajatellen se vasta virhe olisikin ollut. Nyt suunnitelmaa on päivitetty, mutta samanlainen tehottomuus vaivaa edelleen suunnitelmia.

Helsinkiin pitäisi rakentaa oikeasti tiivistä ja korkeaa. Jos tämä lukko saadaan murrettua, Helsingin tila riittää pitkälle tulevaisuuteen. Voidaan säilyttää Malmi, Kivinokka, Tali, Vartiosaari, Santahamina yms, yms.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Kentän vieressä asuvana ja päivittäin kentän toimintaa seuraavana voin hyvin kertoa, että kentän pääasiallinen käyttö perustuu harrasteilmailuun. Toki harrasteilmailussakin on liiketoimintaa: laskuvarjohyppytoiminta ja lentokoneiden vuokraus harrastelijoille on silti edelleen harrasteilmailua.

Lentokentän sijainnilla ei ole edes näille harrastajille merkitystä. Suuri osa Malmin harrastajista pääsisi samaan aikaan Hyvinkäälle. Matka-ajalla ei ole kovin suurta merkitystä.

Helsinkiläisten mielipiteeseen on ihan turha vedota: kaupunkilaiset haluavat säilyttää kaiken, minkä muuttamisesta eivät itse katso hyötyvänsä. Mielipide perustuu suurelta osin vahvaan Malmin Ystävät -mielipidevaikuttamiskampanjaan. Harrasteilmailuväki on muuttunut hetkessä maanperustustyön ammattilaisiksi, kaupunkisuunnittelijoiksi, luonnonsuojeluväeksi ja kulttuuriasiantuntijoiksi.

Harrasteilmailuväelle on sama, millä perusteella Malmin kentästä luopumista vastustetaan. Siksi pyritään vaikuttamaan mahdollisimman monella rintamalla. Lentotoiminnasta ei juuri vaikuttamispyrkkimyksessä puhuta, se kun ei kaupunkilaisia juurikaan kiinnosta.

Käyttäjän JanneRopponen kuva
Janne Ropponen

Hei Kai Niemeläinen. Kiitos viestistäsi. Sinulla näyttää olevan kuitenkin virheellistä tietoa. Pienkoneet, jotka Malmilla olet nähnyt lentävän ovat olleet suurin osa kaupallisten lentokoulujen koulutuslentoja. Niiden avulla on Suomeen koulutettu karkeasti puolet Suomen ammattilentäjistä. Heitä kaivataan tällä hetkellä paljon lisää ilmailuteollisuuteen, joka on jo hyvin merkittävä ja iso osa Suomen taloutta. Voit varmistua asiasta lukemalla esimerkiksi lakialoitteen perusteluista kohdat 2.4.3 ja 2.4.4. http://malmiairport.fi/presskits/lexmalmi/Kansalai...

Käyttäjän SampsaJyrkynen1 kuva
Sampsa Jyrkynen

Kai Niemeläinen: Harrasteilmailijoista ei löydykään tuota asiantuntemusta. Asiantuntemus löytyy sen sijaan kuntalaisaloitteen allekirjoittaneiden 13000 helsinkiläisen ja eduskuntaan viedyn kansalaisaloitteen 56000 suomalaisen joukosta. Malmin säilyttämisen takana on vahva pohja yleiskaavasta valittanutta Museovirastoa ja Malmin Lentokentän Euroopan uhanalaisimmaksi kulttuurikohteeksi valinnutta kulttuurijärjestö Europa Nostraa myöten.

Europa Nostran puheenjohtaja, oopperalaulaja Placido Domingo, on tulossa Suomen Turkuun 13.5.2017 jakamaan Euroopan unionin ja Europa Nostran yhteiset kulttuuriperintöpalkinnot. Silloin puhutaan varmasti myös Malmista.

Väitteesi helsinkiläisten mielipiteestä on myös vailla totuuspohjaa. Mielipidemittausten mukaan Malmin lentoaseman säilyttämistä ilmailukäytössä kannattaa kyselystä riippumatta 60-80% vastaajista.
http://www.malmiairport.fi/11-04-2016-kysely-malmi...

Käyttäjän hankamaki kuva
J. Sakari Hankamäki

Pormestariehdokkaat kannattavat Malmin purkamista ja siirtämistä asuinkäyttöön vain näyttääkseen kaupungin hallinnon näkökulmasta "yhteistyökykyisiltä" pitäessään kiinni kaupungin jo nuijimista ratkaisuista. Tyypillistä ja säälittävää selkärangattomuutta sekä opportunismia työnhakutilanteessa.

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

Malmin lentoaseman lakkauttaminen olisi karhunpalvelus Helsingin ja Suomen tulevaisuudelle. Lentoliikenne on Euroopan nopeiten kasvava liikennöintimuoto ja sen kärkenä etenee vieläkin huimempaa vauhtia kasvavava aikatauluton kaupunkien välinen pienlentokoneliikenne. Siksi Euroopan Unionin komissio onkin suositellut jäsenvaltioitaan lisäämään kaupunkikenttien määrää, isojen kenttien sitoutuessa täysin maailman ihmis- ja tavararahdin kuljettamiseen sekunttiaikataulussa.

Käyttäjän VesaWallenius kuva
Vesa Wallenius

Vihervasemmisto ajaa Helsingistä autotonta sekä haluavat poistaa tuon lentokentän joka näkyi televisio haastattelussa jokunen päivä sitten vihreän kaupungin hallituksen jäsenen kommenteista selvästi.
Näihin tavotteisiinsa kun he pääsevät, niin sitten pian samat tahot itkevät työpaikkoja kun moni liiketoiminta lamaantuu ja työpaikat häviävät. Ei niitä saada enää takaisin kun ne kerran hävitetään joka näkyy meidän paperiteollisuudessa, jossa palkat piti olla kolmin-nelinkertaiset esim. meidän kaupanalan henkilöiden silloisiin palkkoihin.
Moni vihervasemmistolainen aikuistuttuaan ja viisastuessaan elämän kokemustensa kautta vaihtaakin kantaansa ja puoluetta.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Pormestariehdokkaista Keskustan Laura Kolbe kannattaa Malmin lentokentän säilyttämistä. Ääni Keskustalla = ääni Malmin säilyttämisen puolesta. :-)

Käyttäjän JanneRopponen kuva
Janne Ropponen

Kiitos kommentista Juho Joensuu. Jotta voisimme varmistua tästä, haastan jo mainittujen pormestariehdokkaiden lisäksi myös pormestariehdokkaat Paavo Arhinmäen, Eva Biaudetin, Mika Ebelingin, Laura Kolben sekä Mika Raatikaisen myös vastaamaan kirjoituksessa esittämiini kysymyksiin:

1. Malmin lentokentän rakentamiseen on vuosien aikana käytetty paljon veronmaksajien varoja. Malmin lentotoiminnan lopettaminen heittäisi romukoppaan tämän investoinnin, jota selvästi vielä tarvitaan ja halutaan. Miksi teidän mielestänne Malmin lentokenttä pitää nyt tuhota, kun lakialoitetta myöten on nyt huolellisesti selvitetty, että Helsingin tarvitsemia asuntoja voidaan rakentaa riittävästi muualle Helsingin alueelle ja pääkaupunkiseudulle?

2. Suomen pääministeri on ehdottanut, että 2014 tehty Malmia koskeva kauppa voitaisiin purkaa tai, että valtio voisi vaihtaa alueen toiseen alueeseen, jolle asuntoja voitaisiin rakentaa. Nyt on käynyt täysin ilmeiseksi, että lentotoimintaa Malmilla halutaan laajalti jatkaa ja sillä nähdään myös tärkeä valtakunnallinen merkitys. Teillä pitää Helsingin pormestariehdokkaana olla kapasiteettia esittää järkevä, realistinen ja kohtuullinen vaihtoehto tässä asiassa. Minkä alueen te nimeätte valtiolle, jonka Helsinki voisi hyväksyä vaihtokaupassa?

3. Yhtenä todellisena vaihtoehtona ja suunnitelmana on esitetty, että Malmin lentokenttä säilyy lentokäytössä ja silti alueelle voitaisiin rakentaa tuhansille ihmisille uusia asuntoja. Mikä on teidän ratkaisumalli tälle asialle, joka on kaikkien osapuolien kannalta toimiva, hyväksyttävä ja pysyvä ratkaisu tälle asialle?

Käyttäjän JanneRopponen kuva
Janne Ropponen

Kirjoitukseen lisätty 27.2. teksti "Toivon, että edellä mainittujen pormestariehdokkaiden lisäksi myös pormestariehdokkaat Paavo Arhinmäki, Eva Biaudet, Mika Ebeling, Laura Kolbe sekä Mika Raatikanen myös vastaisitte näihin kysymyksiin:"

Käyttäjän JanneRopponen kuva
Janne Ropponen

Muistuttaisin kaikkia kommentoijia, että kommentien tekstin tulee olla asiallista kieltä ja keskittyä kirjoituksessa esitettyyn asiaan. Pyydän myös välttämään turhaa saman asian toistoa. Epäasiallinen kieli ja esimerkiksi toisten henkilöiden halventaminen tai tölviminen ei käy. Voit tarkistaa onko kommenttisi kirjoitettu hyvän tavan mukaisesti lukemalla ohjeita esimerkiksi osoitteessa http://www.hs.fi/kommentit/.

Arvailujen esittäminen faktoja kustannuksella ei myöskään käy, jos yleisessä tiedossa on ko. asiaan liittyvät tosiasiat. Tämän vuoksi suosittelen kaikille eduskunnassa olevaan lakialoitteen perusteluihin (lakialoitteen sivut 7-43) tutustumista osoitteessa http://malmiairport.fi/presskits/lexmalmi/Kansalai....

Käyttäjän MikaRaatikainen1 kuva
Mika Raatikainen

1. Olen edelleen ja olen koko ajan ollut sitä mieltä, että Malmin lentokettä tulee säilyttää nimenomaan ilmailukäytössä. Helsingillä on lukuisia muita alueita, minne voi rakentaa - esim. Östersundom, joka on paljon suurempi alue kuin Malmin lentokentän alue ja rakentaa voi myös ylöspäin koko Helsingin alueella. On täysin järjetöntä ja edesvatuutonta tuhota toimiva maailmanluokan historiallinen loistavasti säilynyt lentokenttä asuntorakentamisen varjolla.

2. Östersundom, edellä mainitusta syistä.

3. Tätä ratkaisumallia pitäisi viisaiden virkamiesten tutkia, ei se ole mikään mahdoton yhtälö. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että Malmin kenttä säilytetään lentokäytössä ja asunnot rakennetaan muualle.

Mika Raatikainen
Kaupunginvaltuutettu, pormestariehdokas
Kansanedustaja
Perussuomalaiset
Helsinki

Käyttäjän kultainenmaali kuva
Mika Ebeling

Kunnioittaen vastaan minulle esitettyihin kysymyksiin:

1. Minun mielestäni Malmin lentokenttää ei pidä tuhota, vaan kehittää. On mielestäni selvää, ettei Malmin lentokenttää tarvita asuntorakentamiselle. Ensiksikin hyväksytyssä yleiskaavassa on kaavavarantoja niin paljon, että edes nopean kasvun vaihtoehto ei tarvitse Malmin lentokentän asuntorakentamista. Toiseksi olen sitä mieltä, ettei Helsinkiä pidä rakentaa nopean kasvun vaihtoehdon mukaan, vaan perusvaihtoehdon mukaan. Kun syntyperäisten suomalaisten määrä ei Helsingissä ole juuri kasvamassa, niin nopean kasvun vaihtoehto voi luoda maahanmuuttajalähiöitä, mikä vaikeuttaa sinne muuttaneiden suomen kielen oppimista ja integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Tämä loisi tarpeetonta syrjäytymistä. Kolmanneksi olen pyrkinyt löytämään maankäytön ja liikenteen kokonaisratkaisun Helsinkiin. Siksi olen ehdottanut erittäin mielenkiintoisen Helsinki Quick Step -suunnitelman huolellista tutkimista. Uskon, että voimme Malmin lentoaseman lisäksi säilyttää myös Keskuspuiston ja Tuomarinkartanon.

2. Pääministerin puheenvuorolla on mielestäni käänteentekevä merkitys kysymykselle Malmin lentoaseman säilyttämisestä. Kaupunginvaltuustossa Malmin lentokentän tuhoamista kannattavat ovat monesti viitanneet siihen, mitä valtion kanssa on sovittu. Uskon, että sen tähden olemme kaupunginvaltuustossa hävinneet Malmia koskevat äänestykset. Viimeisin äänestys oli tiukin (32-42), mutta silloin ei vielä ollut yleisessä tiedossa pääministerin kanta. Toivon, että kuntavaalit 2017 ovat Malmi-vaalit ja kaupunkilaiset osoittavat kannatuksensa Malmin lentokentän säilyttämiseksi vaaleissa. Haluaisin kuulla, mitä valtio olisi tarjoamassa vaihtokaupassa. Olen vakuuttunut siitä, että asiaan on löydettävissä molemmin puolin hyvä ratkaisu.

3. En pidä yhden kiitotien ratkaisua parhaana. Vaarana on, että tulee epätyydyttäviä asuntoja liian lähelle lentoliikennettä. Toki koneet voivat muuttua hiljaisemmiksi enkä pidä tätä vaihtoehtoa mahdottomana.

Mieluiten kuitenkin säilyttäisin Malmin lentokentän molemmat kiitoradat ja rakentaisin asunnot muualle. Kuten aiemmin jo olen osoittanut, tämän ei pitäisi olla ongelma.

Käyttäjän HannuSinivirta kuva
Hannu Sinivirta

Hei,

Olen samoilla linjoilla Malmin lentokentän säilyttämisen puolesta. Lentokentän rakentaminen asuinalueeksi ei poista kroonista asuntopulaa pääkaupunkiseudulla, -etenkin valtion rahoittamia edullisia vuokra asuntoja. Tämä ongelma on seurannut jo useita sukupolvia, aina vanhemmista isovanhempiin.

Rakentamatonta tonttimaata löytyy kyllä muualtakin runsain määrin. Lunastamalla saa lisää, etelässä se ei ole enää mahdollista. Ei tarvitse kuin matkustaa n. 30 - 35km pohjoiseen, siellä on ollut nähtävissä joutomaata monin paikoin.

Ala-Malmin seutua on muutenkin rakennettu viimevuosina jo hyvin runsaasti ja minusta rakentamisen keskittäminen alkaa olla jo maksimissaan.

Lisäksi hieman ihmetyttää, miksi rakentamisen politiikka suosii edelleen vain muutamaa kerrosta ylöspäin, kun kerroksia lisäämällä saadaan x^n asuinpinta-alaa. Se asettaisi vähemmän vaatimuksia yleis- ja asemakaavaan ja tulisi myös huomattavasti edullisemmaksi (kallis tonttimaa).

Ihmiset ovat jonottaneet vuosikausia edullisia vuoka-asuntoja ja samaan aikaan niitä seisoo tyhjillään. Pieni- ja keskituloisilla ihmisillä ei ole varaa maksaa korkeita vuokria yksityisellä sektorilla. Tehokkaampi ja luovempi ajattelutapa loisi tähän maahan, -etenkin pääkaupunkiseudulle, - runsaasti edullisia valtion rahoittamia vuokra-asuntoja. Sille on valtava kysyntä. Asunnon tarvitsijoita on useita satoja tuhansia ja sillä volyymilla saadaan myös rakentamisen rahoitus kuntoon.

Käyttäjän HilkkaPkknen kuva
Hilkka Pääkkönen

Nyt näyttää siltä, että moni pormestariehdokas on Malmin kentän säilyttämisen kannalla, mutta onko heillä vaikutusvaltaa omien puolueidensa rivijäseniin!

Käyttäjän JanneRopponen kuva
Janne Ropponen

Lisätty puheenvuoroon liittyvä kuva sekä kuvateksti ”Malmin lentokentältä ollaan mukana myös kehitysmaiden auttamistyössä”.

Lisätty väliotsikko: "Alla Malmin lentokentän säilyttämistä ja kehittämistä kannattavien kuntavaali- ja pormestariehdokkaiden vastaukset. Jos kannatat sitä, että Malmin lentokentän toimintaa jatketaan ja asunnot sijoitetaan muualle, äänestä kuntavaaleissa 2017 näitä ehdokkaita tai äänestä heidän puolueistaan ainakin Helsingissä."

Lisätty väliotsikko: "Alla vastaukset kuntavaali- ja pormestariehdokkailta, jotka eivät säilytä Malmin lentokenttää vaan käyttävät sen asuntorakentamisen. Jos kannatat sitä, että asunnot sijoitetaan muualle ja Malmin lentokentän toimintaa jatketaan, älä äänestä näitä ehdokkaita ja älä äänestä heidän puolueitaan kuntavaaleissa 2017 ei ainakaan Helsingissä."

Käyttäjän JanneRopponen kuva
Janne Ropponen

Lisätty pormestari- ja kuntavaaliehdokkaiden vastausten loppuun teksti:
"Tuula Haatainen ei vastannut. Pyyntö vastata toimitettiin sähköpostitse sekä suoraan Haataiselle että eduskunta-avustajan kautta. Viestin perillemeno varmistettiin soittamalla eduskunta-avustajalle Tuulia Pitkäselle. Tiedossa ei ole ratkaisuehdotuksia tai puheenvuoroja, joissa Tuula Haatainen olisi esittänyt, miten Malmin lentokentän lentotoimintaa voitaisiin jatkaa ja asunnot rakentaa muualle. Haataisen puolue SDP on johdonmukaisesti vastustanut Malmin lentokentän lentotoiminnan jatkamista Helsingin kaupungin valtuustossa.

Anni Sinnemäki ei vastannut. Pyyntö vastata toimitettiin sähköpostitse sekä suoraan Sinnemäelle että sihteerin kautta. Viestin perillemeno varmistettiin soittamalla sihteeri Tuula Vanhatalolle. Tiedossa ei ole ratkaisuehdotuksia tai puheenvuoroja, joissa Anni Sinnemäki olisi esittänyt, miten Malmin lentokentän lentotoimintaa voitaisiin jatkaa ja asunnot rakentaa muualle. Sinnemäen puolue Vihreät on johdonmukaisesti vastustanut Malmin lentokentän lentotoiminnan jatkamista Helsingin kaupungin valtuustossa.

Jan Vapaavuori ei vastannut. Pyyntö vastata toimitettiin sähköpostitse sekä suoraan että kokoomuksen kampanjapäällikön kautta. Viestin perillemeno varmistettiin soittamalla kampanjapäällikkö Sanna Hämäläiselle. Tiedossa ei ole ratkaisuehdotuksia tai puheenvuoroja, joissa Jan Vapaavuori olisi esittänyt, miten Malmin lentokentän lentotoimintaa voitaisiin jatkaa ja asunnot rakentaa muualle. Vapaavuoren puolue Kokoomus ei ole pyrkinyt jatkamaan Malmin lentokentän lentotoimintaa, vaikka yksittäiset puolueen edustajat ovatkin Malmin lentotoiminna puolella. Vapaavuori oli ministerinä 2014, kun aikaisemmassa hallituksessa päätettiin Malmin luovuttamisesta asuntorakentamiskäyttöön. Tiedossa ei ole, että Vapaavuori olisi halukas muuttamaan kantaansa."

Toimituksen poiminnat